Startside
Projektet
Resultater
ADAM
Pulsmålinger
Links

 

 

PROJEKTET

 

Projektet handler overordnet om hvordan man på en fornuftig måde kan inddrage IT i undervisningen

De overordnede formål med projektet er blandt andet at IT kan bruges som en motiverende faktor i idrætsundervisningen samtidig med at det skulle være medvirkende til at forøge elevernes viden om kroppen. Læs hele Forsøgsansøgningen nedenfor

Forsøget foregår på Nørresundby Gymnasium og HF-kursus indtil 2003 ved Lektor René Oskjær og Adjunkt Jesper Stick.  

De klasser der primært deltager i projektet er :

2 y (2002/2003)

2.hf tilvalg (2002/2003)

1.au (2002/2003)

 

                                    

Rene  Oskjær                                   Jesper Stick

 

 

 

FORSØGSANSØGNINGEN

 

Brug af IT i idrætsundervisning.

 Et tre-årigt forløb for et blandet  idrætshold på obligatorisk niveau

(piger/drenge/sproglige/matematikere)

 Forsøgsdeltagere:

 Nørresundby Gymnasium og HF-kursus v. lektor, cand.scient. i idræt og engelsk, René Oskjær.

Kvalifikationer: Underviser i idræt i 14 år bl.a. i forb. m. forsøget "Den Elektroniske Skole", medforfatter til undervisningsministeriets hæfte "Undervisningsforløb i idræt - kursusmateriale til edb-efteruddannelse: modul 3", underviser på seks af disse modul 3 amtskurser, på Gymnasieskolernes Lærerforenings generalforsamlingskursus i "It i idræt" 1999, samt på to skolebaserede efteruddannelseskurser i brug af it i idræt.

 Hjørring Gymnasium v. adjunkt, cand.scient. i samfundsfag og idræt, Jesper Stick.

Kvalifikationer: Almindeligt bredt kendskab til it, gennemgået praktisk pædagogikum v. Nørresundby Gymnasium, håndboldspiller i elitedivisionen.

 

Generelle oplysninger:

 De overordnede formål med projektet er:

At etablere et elektronisk debatforum, hvor de involverede hold hele tiden kan følge med i aktiviteterne på de to skoler, samt diskutere deres oplevelser.

At etablere en database med resultater fra egne tests til brug for vurdering af præstations-niveau og udvikling.

At undersøge anvendeligheden af interaktiv, internetbaseret undervisning i fysiologi og anatomi.

At forøge elevernes udbytte af og forståelse for de enkelte aktiviteter i idrætsundervisningen.

At forøge elevernes forståelse af kropslige funktioner.

At forøge elevernes motivation til et højt aktivitetsniveau.

 

Tanken er at skabe både konkurrence og solidaritet/engagement holdene imellem og derved øge motivationen til at kommunikere. It-teknologi skal således i høj grad være midlet, og ikke målet i sig selv.

  

Projektforløb:

 Faser:

Opstart (aug. 2001), hvor vi skal sætte os ind i hardware og software, konsulentbesøg fra Polar.

1.g, hvor der arbejdes med Polar pulsmåleudstyr i forbindelse med Cooper's 12min-test og pendul-test m.m. Eleverne opnår basale færdigheder i betjeningen af udstyret. Resultaterne kan efterfølgende bruges til at vurdere aktivitetsniveau i mange andre aktiviter f.eks. opvarmning og boldspil. Desuden arbejdes med udstillingen Motion Styrker Livet. Det eksisterende programel skal tilpasses til vores behov.

2.g, hvor der arbejdes videre med Polar-udstyret, og brugen af det bliver rutine for eleverne.

3.g, hvor der arbejdes med fysiologi og anatomi på IPweb (se bilag).

Afslutningsvis (april 2004) evaluerer elever og undervisere hele forløbet.

 Erfaringerne tænkes løbende kommunikeret videre til landets idrætslærere, dels via idræts hjemmeside, og dels via Gymnasieskolernes Idrætslærerforenings blad, GISP.

 

 Jesper Stick  og  René Oskjær