Vi ser på mennesker - i forlængelse af det naturalistiske formsprog


Først udtryk for "realisme"

240905_223918_6.jpg
Edgar Degas: Absintdrikkersken - 1876 (92 x 68 cm) (musee d'Orsay, Paris)





240905_214937_0.jpg
Hans Andersen Brendekilde: Udslidt - 1889 (Fyns Kunstmuseum)





240905_222857_3.jpg
P.S. Krøyer: Italienske Landsbyhattemagere - 1880




240905_223211_4.jpg
Erik Henningsen: Sat ud - 1892





240905_223427_5.jpg
Edvard Petersen: Udvandrerne paa Larsens Plads - 1890







Dernæst udtryk for "impressionisme"

240905_215409_1.jpg





240905_215503_2.jpg




Ideologi og (lidt) formsprog (noter):

- Naturalismen gengiver mennesket realistisk - med vægt på forankring i det omgivende miljø. Mennesket er et produkt af naturen og udvikler sig i forlængelse af arvemæssige / genetiske vilkår og samfundsmæssige realiteter (uddannelse, økonomi og dannelse) (determinisme).
- To hovedstrømninger præger den naturalistiske gengivelsestradition mellem ca. 1870-1900: 1) Realismen og b) impressionismen

- mennesket forbindes med et konkret miljø (f.eks. husmandsliv eller storbyliv)
- individualisme, personlige særtræk
- naturalistisk lys- & skyggevirkning
- øjebliksbilleder (som et moderne snapshot tilfældigt i forbifarten)
- ofte voldsom beskæring (især i impressionistisk formsprog)
- livlige dagligdagssituationer (især i impressionistisk formsprog)
- motiver: a) realisme = arbejdssituationer og udsatte situationer samt b) impressionisme: fritidsliv
- arv & miljø determinerer hverdagslivet - som er naturalismens fokus







 Last Modified: 29 November,2006