Billedanalyse

Billedanalyse
Fortolkning
Tilbage

Fakta om billedet

Billedet er malet af C.W. Eckersberg i 1844.
Christiansborg bestilte en række billeder til at udsmykke det nye slot, som var blevet genopført efter branden i 1794. Billedet hænger stadig på Christiansborg. Billedet forestiller Christian 7. og kronprinsen, der bliver takket ved Frihedsstøtten for stavnbåndets løsning.
Der må have været tænkt på året 1793, da billedet blev malet, fordi Frihedsstøtten blev rejst i 1792, og Christiansborg tårne er i baggrunden til højre, og det brændte i 1794.
Kongen og kronprinsen kommer inde fra byen, og bønderne står på landsiden af Abildgaards Frihedsstøtte og takker dem.
Billedet er malet to gange, da det også er blevet malet senere, hvor Christian 8. bestilte det i mindre udgave, som hænger på Frederiksborg.

Billedanalyse

10022004_134554_4.pngDe gyldne snit deler billedet i flere dele. Denne kopi er spejlvendt. Men lige nu går vi bare ud fra det. I højre side, den der er tegnet op med orange, er kongen, kronprinsen, deres ledsagere og Frihedsstøtten, det virker som den vigtigste del af billedet. I mellemgrunden på billedet (over det grønne felt), kan man se frihedsstøttens top, ellers er det kun skyer. Det giver en rigtig god effekt i billedet. I den midterste del af billedet, er alle menneskernes hovederne, alle bygningerne, som er i baggrunden og undamentet af Frihedsstøtten. Denne del er også en meget vigtig del af billedet, for det er i folks ansigter, man kan se hvordan de oplever situationen. I forgrunden af billedet, i det blå felt, er alle fødderne og de to børn. Dette er den bærende del af billedet, der ville ikke være noget billede, hvis vi ikke havde denne del, som er fundamentet til hele billedet.





110204_141608_1.png
Billedet er malet af røde, gule, orange, grønne og blå farver. Den nederste halvdel af billedet er varme og glade farver, den øverste del af billedet er lidt koldere fordi den er blå og hvid, men i dette billede virker det ikke så koldt fordi der er så meget varme og glæde i resten af billedet. Kongens hest og fundamentet til frihedsstøtten er hvid, og hvid symboliser uskyld, renhedens farve. Der er også mange røde farver i billedet og rød symboliser kærlighedens, eller varme følelser. Synsvinkelen er lidt usikker, hvis man kigger på hesten er synsvinklen frøperspektiv, men hvis man ligger en hånd over hesten og kigger på menneskerne er det malet i fugleperspektiv. På billedet til højre er de vigtige mennesker omkranset med blå, kongens synsretning er også tegnet på, og han står og kigger over på ham der står yderst af bønderne, det ser ud til at han kunne være tankekommiteens formand. Han er i rødt ligesom kongen og hans mænd.



På billedet herunder ser man de forskellige linjer, der er i billedet. Der er to linjer i bunden, som næsten er parallelle de viser den vej, som kongen og hans mænd rider på. Den ene af linje bliver dannet af bøndernes fødder, den anden linje bliver dannet af hestenes hove. Der er også en linje, som bliver dannet af bøndernes hoveder. Så er der også en stribe, som bliver dannet af træerne over rytterne. Der er en trekant i billedet, den bliver dannet af kongens arm, og den anden linje bliver dannet af den yderste bondens ben og arm. Hvis man ser på hvor forsvindingspunktet burde være, skal det være til venstre for billedet, der mødes alle linjerne, men hvis forsvindingspunktet skal være til venstre for billedet, er perspektivet i frihedsstøtten forkert, man skulle have set den lidt fra højre, i stedet for at se lige ind på den.

110204_141847_3.png