Kemi
høj- og mellemniveau var en tur på Nordjyllandsværket for at se, hvad
vi nu i snart mange uger havde lært på skolen, i aktion. Nordjyllandsværket
leverer strøm til hele Nordjylland, men det var ikke det, vi beskæftigede
os med. Vi helligede os de miljøproblemer, der følger med, når man
producerer strøm.
Dagens forløb: Da vi ankom til bestemmelsesstedet, blev vi modtaget af Hans Møller, som var vores "vært". Han fulgte os ind i et topmoderne mødelokale, hvor han skematisk gennemgik hele produktionen, men med vægt på miljøproblemerne. Her fik vi et godt overblik over, hvad der egentlig sker på sådan en virksomhed. Hans Møller fortalte også om økonomien, alternative måder at få strøm på og om distributionen m.m. Servicen måtte siges at være helt i top, for efter dette foredrag blev der serveret morgenmad for os.
|
![]() |
![]() |
Næste punkt på dagsordenen var en rundtur på værket, så vi blev alle udstyret med hjelme og høretelefoner, da maskinerne larmede temmelig meget. Så var det ellers bare af sted ud på det kæmpemæssige værk. Efter at have set maskinerne og styrerummet kom vi op på toppet af blok 3. Derfra var der en fantastisk udsigt. Det var først her, vi så, hvor stort et areal værket optager. Vi så al den kul, som bliver fragtet med båd på Limfjorden, og jeg siger jer, det er ikke små mængder! |
Efter
denne hæsblæsende oplevelse delte vi os i to grupper, for det er nu
engang mere lærerigt i små grupper. Det ene hold beskæftigede sig med,
hvordan man fjerner den svovl, som bliver frigivet ved forbrændingen af
kul. Det andet hold arbejdede med, hvordan man vha. ammoniak fjerner de
NOX´er der opstår under processen. Det var en del bedre at være delt i
små hold, da der blev mere tid til individuelle spørgsmål og svar. Da
vi var færdige i de små hold, lavede vi en del opgaver, som vi derefter
gennemgik. Inden gennemgangen blev da der lige tid til lidt frokost bestående
af sandwiches
Efter en hel dag med kemi tør jeg godt sige, at vi forlod værket med hovederne fulde af oplevelser og maverne fulde af mad. Jeg synes, det var godt at se al den kemi, vi lærer på skolen, i brug. Vi kunne forstå det meste af det, vi så, netop fordi det var tilpasset os. Alt i alt synes jeg, det var en hyggelig og lærerig dag. Solveig Gaarn Olesen, 2.y |
![]() |