Skriftligt basiskursus for 1.y
tirsdag d. 6 og tirsdag d.13. december 2005
computerlokalet D2 & B11
Tema: Julen
Materiale
”Juleaften”
fra bogen Nordisk bondereligion af
Bjarne Troelsen
”Det
kimer nu til julestress”. Artikel fra Nordjyske 27/11 2005
"Fattigjul" Polfoto, Gert Jensen 8.12.2003
"Lengsel møter lengsel - ved krybben" fra http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=892&pNyhetKat=Tema
Introduktion til processkrivning - i D2
Ideerne bag processkrivning
Her kommer processkrivningen ind som
hjælper
Hvordan det?
To skrivemodeller
1: Den gamle model - Produktorienteret
- opgaven udleveres
- opgaven besvares
- opgaven rettes
- opgaven tilbageleveres
2: Den nye model - Procesorienteret
- førskrivning - aktiveringsfase - idéfase
- udkast
- respons - reaktioner - kommentarer - samarbejde
- omarbejde - bearbejde - redigere - korrigere
- vurdere - publicere - evt. følge op
Hvordan komme i gang med skriveprocessen?
Husk: du kan ikke skrive "det hele" på een gang! Gå afslappet
og fornuftigt til værks:
Begynd med "opvarmning" og ideskabende skrivning:
Først tænkeskrivning
- mig selv
- udvikle ideer
- indfald i mange retninger
- uorden
- privat sprog
- uforpligtende
Derefter formidlingsskrivning
- andre - modtager - læser
- formidle - kommunikere ideer
- vælge ud
- orden - struktur
- "officielt" sprog - skriftsprog
- forpligtende
Del derfor arbejdet op i afgrænsede
faser
og bland ikke tingene sammen
Der er groft sagt tre overordnede faser, som kræver sin helt
egen opmærksomhed
Brug dine kammerater, forældre, lærere og andre som
sparringspartnere
- i alle faserne (hvis det kan lade sig gøre)
Konklusion på ovenstående
Man lærer at skrive ved at skrive
Skrivning er et håndværk, der kan læres
Skrivning er omskrivning
Skrivning er hårdt arbejde
Skrivning er en social proces
Jeres skriveopgave
Skriv
et essay om julen, idet du inddrager elementer fra mindst en/et af de udleverede
tekster og billeder.
Dit essay skal afleveres i artikelform.
Opgaven skal være
klar til aflevering tirsdag d. 20/12.
Lidt hjælp:
Hvad
er et essay?
”Et
essay er en kortere sagprosatekst, der omhandler emner og problemstillinger fra
den faktiske virkelighed. Måden emnet eller bliver behandlet på er subjektiv,
altså farvet af essayistens personlige følelser og holdninger. Det 'gode'
essay viser samtidig skribentens evne til, på en sprogligt og velargumenteret
underholdende måde, at fremstille en problemstillings forskellige facetter ved
at se den fra forskellige synsvinkler, ved at stille skarpe og dybsindige og
nogle gange provokerende spørgsmål til
det sagsforhold, der skrives om. Essayisten fremsætter ikke nødvendigvis
sin egen fasttømrede holdning, snarere er essayet en åben diskussion med sig
selv med det formål at nærme sig en situation, hvor skribenten (og måske
essayets læsere) føler sig bedre rustet til at tage kvalificeret stilling til
det emne, essayet handler om.”
(omskrevet fra www.textanalyse.dk)
Vi indleder arbejde med essayet - i fællesskab.
Lad os nu komme i gang med
opgaven!
Idefasé: fra a til f ...
a) Brainstorming (3 min) om temaets relevans i dagens samfund.
Nedskriv ideer:
- i stikordsform, der kan bruges til essayet
- forsøg på at finde lidt vilde og originale ideer (det tossede
indfald ofte godt udgangspunkt)
b) Del og stjæl-runde (10 min) Hver deltager nævner i en runde
sin bedste idé. Kun én idé!
- Alle har lov til at stjæle hinandens ideer
- Vælg nu den idé, som du vil arbejde videre med
c) Hurtigskrivning (7 min) er en form for tænkeskrivning, hvor
censuren eller den indre kritiker
holdes på afstand. Ord og tanker kan her udvikle sig - frit, frit og atter
frit
- Skriv løs non-stop i 7 min, - fra der bliver sagt nu, og til der bliver
sagt stop. Bare skriv! Efter en linje slukkes skærmen. Går du i stå, så
skriver du videre efter de tanker, der dukker op. Det gør ikke noget, at du
vrøvler.
- Skriv i hele sætninger. Forsøg altså at tænke tankerne helt ud.
d) Nøgleord (5 min) Find det centrale frem, idet du
- Tænder skærmen igen
- Fremhæver nøgleord i hurtigskrivningen
- Gemmer og udskriver
e) Mind-map (10 min) Du skal nu til at finde et fokus - og derfor
optegne et tankekort
- Idé-ordene/ordet indsættes i midten
- Nøgleordene fra hurtigskrivningen tegnes ud derfra, sådan at
forbindelserne mellem de forskellige nøgleord fremstår grafisk på papiret
- Supplerende nøgleord føjes til tankekortet
f) Coaching (2 gange 4 min) Deltagerne sætter sig sammen parvis og
coacher hinanden
ud fra mind-mappet / tankekortet
Coachen skal:
- lytte
- få skriveren til at tale
- spørge
- rose, hvor det overhovedet er rimeligt
- respektere skriveren og hans tekst
- anspore skriveren til at komme videre med sin tekst
Coachen må ikke:
- kritisere
- fordømme
- advare
- overtale samtalen
- overtage ejerskabet til teksten
- give forslag som ikke tager udgangspunkt i skriverens tanker og tekst
Eksempler på coach-spørgsmål:
- Hvordan kan jeg hjælpe dig
- Hvad er det vigtigste du vil sige
- Mener du hermed at ...
- Hvad synes du fungerer godt, og hvad synes du trænger til mere arbejde
- Hvad er pointen
- Hvordan vil du komme videre herfra
- Hvor mange dele skal din tekst bestå af
- Hvad skal rækkefølgen være
- Hvem skal læse dette her
- Hvad har læseren brug for at vide
- Hvordan har du tænkt dig at komme ind i teksten
- Og ud
- Hvilke andre muligheder har du tænkt over her
- Hvad ville der ske, hvis du byttede om på det og det
- Hvordan ville det være at begynde sådan og sådan
Idéfasen er nu slut - og du skal til at gå i gang med skrivefasen. Er du
klar?!
Nu gælder det skrivefasen - de indledende knæbøjninger
1. Første udkast (ca 70 min) Her følger et par gode råd, som du
kan følge
- Åbn din hurtigskrivning fra sidste gang. Åbn samtidig et nyt dokument til
din nye tekst. Du kan nu klippe-klistre gode formuleringer fra
hurtigskrivningen ind i din nye tekst.
- Tænk ikke på indledning og afslutning. Det kommer først senere!
- Skriv hurtigt og flydende og producér så meget tekst som muligt. Det er
rart at have noget at smide væk af!
- Skriv efter din plan, - men får du pludselige (lyse) indfald og lyster, så
følg disse. Energien og lysten skal drive værket her i skrivefasen
- Gem og udskriv i tre eksemplarer (Giv et til mig og et til din makker)
Lektie til næste gang: Læs din egen og din
partners opgave og tænk over de opgaver der er angivet nedenfor under 2.
Respons. Overvej også om du kan finde informationer som kan underbygge dine
argumenter - i det udleverede materiale eller andetsteds.
Redigeringsfasen indledes - du skal have respons på og hjælp til dit
skrivearbejde
2. Respons (ca 20 min) - Gå sammen i de aftalte tomandsgrupper.
I kan blive i D2 eller gå i B11 eller på Sprogtorvet.
- Skriver nr.1 læser sin tekst højt
- Første responsgiver giver sin respons efter reglerne nedenfor. Skriveren skal ikke svare eller
kommentere responsen. Hun skal tie stille og notere de kommentarer ned, som
hun synes, hun kan bruge.
- Skriver nr.2 læser sin tekst højt
- Anden responsgiver giver sin respons efter samme regler
- Responsgruppen pålægges at fordele tiden ligeligt på de to skrivere.
Responsregler
- Gengiv hovedtankerne i teksten
- Peg på mindst ét godt sted i teksten
- Er der konkrete eksempler og billeder der fanger læseren?
- Giv forslag til, hvad der kunne egne sig til at stå i indledningen og
afslutningen. Har du et forslag til en titel (Overrubrik)?
- Giv gode ideer til hvordan skriveren kommer videre - hvad kan
uddybes/tilføjes?
- Kan artiklen deles i mindre afsnit med egne overskrifter? (Underrubrikker)
3. Omskrivning (90 min) Du skal fortsat redigere / forbedre din tekst
i forlængelse af 1 og 2:
- Skriv din tekst færdig, - idet du omskriver, retter, tilføjer eller
om bruger din kreativitet.
- Omskrivningen sluttes af med, at du skriver en indledning og en
afslutning.
- Udfør stavekontrol
Tirsdag d. 13 skal afsluttes med, at du sender dit resultat til dig selv
eller gemmer det på en måde, hvor du har adgagn til det hjemmefra. Lektien til
d. 20. er det nedenstående:
Nu gælder det sidste del af redigeringsfasen - teksten skal pudses af og
lyde godt
1. Omskrivning
- Åbn din tekst fra sidste gang og læs korrektur: Hvordan det?
Læs teksten op for din kammerat, din mor eller din hund. Ved at lytte
til din egen oplæsning fanger du bedre mangler i din egen tekst. Skriv nu
teksten færdig.
2. Lay-out Fil de sidste kanter af - og polér overfladen
- Vælg skriftstørrelse og skrifttype for
- rubrikker
- underrubrikker
- manchet
- evt andre typografiske virkemidler
- tospaltet opsætning med lige venstre- og højrekant
- orddeling, - så resultatet ser pænt og korrekt ud
- de sidste rettelser foretages inden udskrift
- udskriv og aflevér
tilbage
Bente V. Steffensen - 1. december 2005
Ide lånt af LF