Skriftligt basiskursus for 1.y

 

tirsdag d. 6 og tirsdag  d.13. december 2005

computerlokalet D2 & B11

 

Tema: Julen

 


Materiale

”Juleaften” fra bogen Nordisk bondereligion af Bjarne Troelsen

”Det kimer nu til julestress”. Artikel fra Nordjyske 27/11 2005

"Fattigjul" Polfoto, Gert Jensen 8.12.2003

"Lengsel møter lengsel - ved krybben" fra http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=892&pNyhetKat=Tema


Introduktion til processkrivning - i D2

Ideerne bag processkrivning


Her kommer processkrivningen ind som hjælper

Hvordan det?

 



To skrivemodeller

1: Den gamle model - Produktorienteret

- opgaven udleveres

- opgaven besvares

- opgaven rettes

- opgaven tilbageleveres

 

2: Den nye model - Procesorienteret

- førskrivning - aktiveringsfase - idéfase

- udkast

- respons - reaktioner - kommentarer - samarbejde

- omarbejde - bearbejde - redigere - korrigere

- vurdere - publicere - evt. følge op


Hvordan komme i gang med skriveprocessen?

Husk: du kan ikke skrive "det hele" på een gang! Gå afslappet og fornuftigt til værks:

Begynd med "opvarmning" og ideskabende skrivning:

Først tænkeskrivning

- mig selv

- udvikle ideer

- indfald i mange retninger

- uorden

- privat sprog

- uforpligtende

 

 

Derefter formidlingsskrivning

- andre - modtager - læser

- formidle - kommunikere ideer

- vælge ud

- orden - struktur

- "officielt" sprog - skriftsprog

- forpligtende

 

 

 

 

 

 


Del derfor arbejdet op i afgrænsede faser

og bland ikke tingene sammen

Der er groft sagt tre overordnede faser, som kræver sin helt egen opmærksomhed

Brug dine kammerater, forældre, lærere og andre som sparringspartnere

- i alle faserne (hvis det kan lade sig gøre)


Konklusion på ovenstående

 

Man lærer at skrive ved at skrive

Skrivning er et håndværk, der kan læres

Skrivning er omskrivning

Skrivning er hårdt arbejde

Skrivning er en social proces

 

 

 

 


Jeres skriveopgave

Skriv et essay om julen, idet du inddrager elementer fra mindst en/et af de udleverede tekster og billeder. Dit essay skal afleveres i artikelform.

Opgaven skal være klar til aflevering tirsdag d. 20/12.

Lidt hjælp:

Hvad er et essay?

 ”Et essay er en kortere sagprosatekst, der omhandler emner og problemstillinger fra den faktiske virkelighed. Måden emnet eller bliver behandlet på er subjektiv, altså farvet af essayistens personlige følelser og holdninger. Det 'gode' essay viser samtidig skribentens evne til, på en sprogligt og velargumenteret underholdende måde, at fremstille en problemstillings forskellige facetter ved at se den fra forskellige synsvinkler, ved at stille skarpe og dybsindige og nogle gange provokerende spørgsmål til    det sagsforhold, der skrives om. Essayisten fremsætter ikke nødvendigvis sin egen fasttømrede holdning, snarere er essayet en åben diskussion med sig selv med det formål at nærme sig en situation, hvor skribenten (og måske essayets læsere) føler sig bedre rustet til at tage kvalificeret stilling til det emne, essayet handler om.”                                                

(omskrevet fra www.textanalyse.dk)


 

Vi indleder arbejde med essayet - i fællesskab.

  Lad os nu komme i gang med opgaven!

 

 


Idefasé: fra a til f ...

a) Brainstorming (3 min) om temaets relevans i dagens samfund. Nedskriv ideer:

b) Del og stjæl-runde (10 min) Hver deltager nævner i en runde sin bedste idé. Kun én idé!

c) Hurtigskrivning (7 min) er en form for tænkeskrivning, hvor censuren eller den indre kritiker
            holdes på afstand. Ord og tanker kan her udvikle sig - frit, frit og atter frit

d) Nøgleord (5 min) Find det centrale frem, idet du

e) Mind-map (10 min) Du skal nu til at finde et fokus - og derfor optegne et tankekort

f) Coaching (2 gange 4 min) Deltagerne sætter sig sammen parvis og coacher hinanden
            ud fra mind-mappet / tankekortet

Coachen skal:

Coachen må ikke:

Eksempler på coach-spørgsmål:

Idéfasen er nu slut - og du skal til at gå i gang med skrivefasen. Er du klar?!


Nu gælder det skrivefasen - de indledende knæbøjninger

1. Første udkast (ca 70 min) Her følger et par gode råd, som du kan følge

 


Lektie til næste gang: Læs din egen og din partners opgave og tænk over de opgaver der er angivet nedenfor under 2. Respons. Overvej også om du kan finde informationer som kan underbygge dine argumenter - i det udleverede materiale eller andetsteds.


Redigeringsfasen indledes - du skal have respons på og hjælp til dit skrivearbejde

2. Respons (ca 20 min) - Gå sammen i de aftalte tomandsgrupper. I kan blive i D2 eller gå i B11 eller på Sprogtorvet.

Responsregler

3. Omskrivning (90 min) Du skal fortsat redigere / forbedre din tekst i forlængelse af 1 og 2:

Tirsdag d. 13 skal afsluttes med, at du sender dit resultat til dig selv eller gemmer det på en måde, hvor du har adgagn til det hjemmefra. Lektien til d. 20. er det nedenstående:


Nu gælder det sidste del af redigeringsfasen - teksten skal pudses af og lyde godt

1. Omskrivning 

2. Lay-out Fil de sidste kanter af - og polér overfladen


tilbage

Bente V. Steffensen - 1. december 2005

Ide lånt af LF