Argumentationsanalyse

 

Første fase: grundig tekstlæsning

En argumentationsanalyse kræver godt tekstoverblik, så det er ikke nok med én gennemlæsning.

Tekstoverblikket dukker langsomt op (som et fotografisk billede i fremkaldervæsken i

mørkekammeret), efterhånden som tekstelementerne falder på plads. Koncentrér dig om denne

proces. Hvordan dog?

 

Lidt hjælp til processen: Forsøg, om du kan finde tekstens hovedsynspunkt. Afsenderen har i

langt de fleste tilfælde et klart budskab, som ønskes "solgt" til modtageren. Find dette budskab,

hvor det formuleres klarest.

 

Teoretisk set består et argument af et antal præmisser og en konklusion. F. eks.

P1: Alle gråspurve har vinger

P2: Alle fugle har vinger

K: Alle gråspurve er fugle

 

Her opstiller vi altså 2 præmisser, hvorudfra vi kan konkludere. En argumentation kan bestå af flere præmisser.

 

Nogle tekster indledes med hovedsynspunktet (argumentativ bagvægt, når præmisserne kommer

efter hovedsynspunktet) - andre tekster bygger først op med præmisser, for derefter på et

"logisk" sted at placere hovedsynspunktet (argumentativ forvægt, når præmisserne kommer før

hovedsynspunktet). Nogle tekster venter helt til afslutningen med hovedsynspunktet. Her

fremstår hovedsynspunktet som en logisk konklusion på præmisserne. Nogle tekster formulerer

hovedsynspunktet én gang - andre gentager "pointen", så der ikke kan herske tvivl om holdning

og budskab. Din første opgave er at få overblik over, hvor hovedsynspunktet formuleres. Tag dig

tid til dette vigtige overblik!

 

 

Anden fase: argumentationen

Nu skal du til at afdække argumentationsteknikken i teksten (analysere argumentationen), og du

har allerede gjort det forberedende arbejde. Du har således tekstoverblik og ved, hvorledes hovedsynspunktet er formuleret, og hvor det befinder sig i teksten.

Analysen går ud på at redegøre for logikken eller den manglende logik i fremstillingen.

Hvis vi opstiller et argument ligesom ovenfor, kan man se, at logikken her holder; dvs argumentet er holdbart, men i nedenstående er det anderledes:

 

P1: Alle gråspurve har vinger

P2: Et jetfly har vinger

K: Et jetfly er en gråspurv

 

Man kan sige, at argumentet ikke er gyldigt. Vi har ud fra 2 sande præmisser draget en falsk konklusion. Prøv øvelsen på sidste side.

 

De fleste tekster opererer med forskellige typer af præmisser (hjælpesynspunkter), som alle gerne skulle understøtte hovedsynspunktet. Du skal analysere dig frem til et overblik over brugen af

præmisser. Hvilken slags præmisser er der brugt? Hvordan hænger præmisserne sammen?

Hvilke præmisser er overordnede, og hvilke lægger sig som understøttelse til disse overordnede

præmisser? Du skal gå i gang med dette detektivarbejde. Du skal altså finde ud af, hvilke argumenter afsenderen bruger for at overbevise modtageren om, at hans/hendes konklusion er rigtig, og beskrive argumenterne og deres holdbarhed/gyldighed.

 

Præmisserne (hjælpepåstandene) i teksten kan "gemme sig" som dokumenterende

· eksempler (se nedenfor)

· statistik, facts, tal (se nedenfor)

· sammenligninger

· forbehold (indarbejde modstandernes argumenter)

· retoriske spørgsmål (se også senere om sproglige virkemidler)

· selvironi

· humor, ironi, sarkasme, sort humor

· argumentationskneb / argumenttyper (se nedenfor)

· andet (se senere om sproglige virkemidler)

 

Ofte lægger præmisserne sig i et hierarki, hvor nogle præmisser lægger sig ind som uddybning

eller understøttelse for hovedpræmisser.

Eksempler kan f.eks. fremstå i en parallelrække, og der kan bygges en progression ind.

Eksemplerne kan varieres, så de tages fra den virkelige verden og fra fiktionens, - forklædes som

anekdoter og andet. Forsøg om du kan afgøre, hvorledes eksemplerne udnyttes.

 

Statistik, facts og tal kan udvælges tendentiøst, og de kan placeres øverst i præmissernes hierarki

eller som støttepræmisser. Undersøg brugen af "facts".

 

Argumentationskneb kan optræde som

· ekspertargument (læger, videnskabsmænd m.fl.)

· chefargument (politiet, læreren, forældrene, Gud)

· referencegruppeargument (idolargument) (f.eks. rockmusikere, fodboldspillere)

· auroritetsargument (ligelig blanding af ekspert-, idol- eller chefargument)

· ad-hominem-argument (personlige positive egenskaber: pålidelig, ubestikkelig)

· mængdeargument (stort antal, f.eks "ni uf af ti", "nu set af 500.000")

· trusselsargument (straf, fyring, uheld)

· lykkeargument (ungdom, rigdom, evig elskov)

· frygtargument (modsat lykkeargument)

 

Sproglige virkemidler

· følelsesladede ord (plus-ord og minus-ord)

· fremmedord

· upræcise ord

 

Tredje fase: vurdering af argumentation

Du kan slutte af med at vurdere argumentationens gennemslagskraft og troværdighed. Hvem

henvender argumentationen sig til? I forhold til hvilke ”målgrupper” kikser kommunikationen?

Hvorfor?


Opgave

Afgør om følgende argumenter er gyldige

 

P1: Danmark er et kongerige

P2: Vand koger ved 100 grader ved 1 atmosfæres tryk

K: København ligger på Sjælland

 

P1: Alle negre er amerikanere

P2: Alle amerikanere er rige

K: Alle negre er rige

 

P1: Nogle danskere er fattige

P2: Nogle danskere er vagabonder

K: Nogle fattige er vagabonder

 

P1: Alle postbude er statsansatte

P2: Nogle statsansatte er dovne

K: Nogle postbude er dovne

 

P1: Nogle kvinder er utilfredse

P2: Nogle danskere er kvinder

K: Nogle danskere er utilfredse

 

P1: Ingen postbude er millionærer

P2: Nogle statsansatte er ikke postbude

K: Nogle statsansatte er ikke millionærer

 

P1: Alle mennesker har hjerter

P2: Alle danskere er mennesker

K: Alle danskere har hjerter

 

P1: Alle i 2.u har ører

P2: Alle egern har ører

K: Alle i 2.u er egern

 

NB! Det kan nogle gange være en hjælp at tegne mængder og delmængder som i matematik for at se om argumenterne holder.