Forløbet kan laves i med samarbejde biologi som kan arbejde med HIV/AIDS i mere fysisk forstand eller/og samfundsfag, hvor dette er muligt, som kan uddybe vinklen om emnet i et internationalt lys, f.eks. hvad angår adgang til medicin, som her berøres i forløbets sidste lektion.
Forløbet arbejder med, hvad der sker når man får at vide, at man er HIV-positiv, og hvad det egentlig betyder. I den forbindelse læses artikler om konkrete sydafrikanske personer, som har oplevet dette. Årsagen til udbredelsen af HIV/AIDS i Afrika/Sydafrika og hvordan en større udbredelse kan forhindre vil blive diskuteret. Endelig vil vi snakke om adgangen til medicin og behandling.
Materiale: |
FAKTA
I 1999 var 24,8 % af sydafrikanske kvinder mellem 15 0g 24 HIV -positive (The World Bank Group) |
Diverse internetadresser
Lesley Lawson: HIV/AIDS and Development (SAIH and Interfund, 1997)
Mashayabuqe - en film som hører til ovennævnte udgivelse
Bogen og filmen kan lånes hos BS (eller evt. skaffes via Interfund)
Der vil i nogle af lektionerne være tid til at lave grammatik udover det for forløbet relevante.
1. HIV og AIDS generelt
2. Dag 1 og 2 som HIV-smittet
3. AIDS og udviklingen i Sydafrika samt særligt sårbare grupper
4. Beretninger fra HIV-smittede og filmen Mashayabuqe
5. Medicin og behandling i et internationalt perspektiv
Der vil sikkert følge korrektioner, når jeg selv har gennemført forløbet med min 2.g mat.
God fornøjelse Bente V. Steffensen