HIV/AIDS generelt og med Sydafrika som eksempel

Engelsk undervisningsforløb (BS)

 

Forløbet kan laves i med samarbejde biologi som kan arbejde med HIV/AIDS i mere fysisk forstand eller/og samfundsfag, hvor dette er muligt, som kan uddybe vinklen om emnet i et internationalt lys, f.eks. hvad angår adgang til medicin, som her berøres i forløbets sidste lektion.

Forløbet arbejder med, hvad der sker når man får at vide, at man er HIV-positiv, og hvad det egentlig betyder. I den forbindelse læses artikler om konkrete sydafrikanske personer, som har oplevet dette. Årsagen til udbredelsen af HIV/AIDS i Afrika/Sydafrika og hvordan en større udbredelse kan forhindre vil blive diskuteret. Endelig vil vi snakke om adgangen til medicin og behandling.

Materiale: 

FAKTA

I 1999 var 24,8 % af sydafrikanske kvinder mellem 15 0g 24 HIV -positive (The World Bank Group)

                Diverse internetadresser 

                Lesley Lawson: HIV/AIDS and Development (SAIH and Interfund, 1997)

                Mashayabuqe - en film som hører til ovennævnte udgivelse

                Bogen og filmen kan lånes hos BS (eller evt. skaffes via Interfund)

                Andet materiale

Der vil i nogle af lektionerne være tid til at lave grammatik udover det for forløbet relevante.

 

Lektionsplan

1. HIV og AIDS generelt

2. Dag 1 og 2 som HIV-smittet

3. AIDS og udviklingen i Sydafrika samt særligt sårbare grupper

4. Beretninger fra HIV-smittede og filmen  Mashayabuqe

5. Medicin og behandling i et internationalt perspektiv

 

Der vil sikkert følge korrektioner, når jeg selv har gennemført forløbet med min 2.g mat.

 

God fornøjelse Bente V. Steffensen

Tilbage til Sinanthingi startside